APK & Onderhoud

Het Nederlandse wagenpark wordt steeds ouder

De gemiddelde leeftijd van het Nederlands wagenpark wordt steeds ouder. In 2009 was de gemiddelde leeftijd van een auto nog 8,8 jaar. Inmiddels is dit 10,2 jaar. De afgelopen jaren was er weer een groei in het aantal APK’s en de verwachting is dat het ook in 2018 doorzet.

Een APK is een terugkomende controle. Voor nieuwe auto’s minder vaak dan voor oude auto’s. Je manier van rijden beïnvloedt gedeeltelijk de kosten bij de APK. Rijd je constant op de snelweg? Dan zullen sommige onderdelen zoals banden en remmen minder hard slijten. Rijd je veel korte stukken zoals bij oldtimers vaak het geval is? Dan zullen je banden en remmen wat eerder aan de beurt zijn. Zo zijn er nog een aantal factoren die meespelen. Waaronder het goed onderhouden van de auto. Breng je auto dus regelmatig weg voor een beurt!

In mijn kleine werkplaats kan ik reparatie en onderhoud werkzaamheden voor je uitvoeren. Van te voren overleggen we precies wat er moet gebeuren en je kunt een keurige offerte krijgen zodat je bij mij precies weet waar je aan toe bent. Als het anders loopt dan gepland trek ik op tijd aan de bel, omdat ik niet wil dat je voor (financiële) verassingen komt te staan!Voor youngtimers en oldtimers geldt:

Vanaf 1 mei 2018 worden alle voertuigen ouder dan 50 jaar vrijgesteld van de APK plicht. De tweejaarlijkse APK plicht voor auto’s die ouder dan 30 zijn, blijft zoals die is. 

Hoe kan ik jou helpen?

Voor een snelle APK is regelmatig onderhoud essentieel. Ook al wordt er weinig gereden met een oldtimer, de olie verouderd ook tijdens stilstand. In mijn werkplaats kan ik jouw oldtimer helemaal nakijken, van voor tot achter van binnen en buiten. Ik spoor de pijnplekken op en los ze, meestal in overleg op. Jouw oldtimer wordt geheel APK klaar opgeleverd.